MATERIALISM!

MATERIALISM!!


Jag kom att tänka på en sak, vi i sverige är väldigt materiella. jag satt och höll i min mobil då jag tänkte på att jag behöver fara in och laga den eller skafa en ny, så kom jag på att vi människor vill hela tiden ha mer.
Vi har kläder så det räcker men det finns alltid kläder som vi vill ha. vi vill alltid ha mer mer och mer.
jag själv är väldigt materiell, jag har ca 30-35 par skor och vill fortfarande ha mer skor.
Är det det att vi saknar att ha saker som gör att vi vill ha mer eller är det ett beroende?
dem flesta i 13 års åldern och uppåt har en mobil, men det finns alltid en ny modell av en mobil som vi vill ha.
Varför är det så?

Vi har datorer och i många hus eller lägenheter så finns det mer än en dator.
Vi hemma tex som har hus har tre fem tvar och fem datorer. Och fortfarande så vill jag tex ha en ny dator.
Jag vill inte verka bortskämd, men jag tror att vi svenskar är bortskämda vare sig vi vill eller inte.
Vi har det renaste vattnet som finns, men det är ändå många som väljer att inte ens dricka vatten.
jag själv tycker att vatten är väldigt gott och dricker gärna vatten, men jag föredrar coca cola eller sprite.
Jag inser nu hur bortskämda vi är, har tänkt på det förut men har aldrig riktigt tänkt på hur ycket det är så.
Och det är en klyscha att säga tänk på barnen i afrika, men endå så säger jag det tänk alla människor i afrika, inte fan har dem någon mobil inte, dem har nog knappast typ tre datorer i sina trästugor om dem ens har en trästuga. vi har så rent vatten i våra toalettstolar att vi skulle kunna dricka det, men det gör man väll helst inte.
Dem får ju knappt gå i skola och plugga.

Det är också en sak som vi är bortskämda med.
Alla i sverige får en chans att gå i skolan, men många tar inte chansen, vi får det ju "gratis".
Varför tar man inte den chansen? få en gratisutbildning.

Tänk om vi skulle bli av med allt, pengarna tappade värdet, reningsverken för vårat vatten skulle gå sönder, dem skulle sluta tillverka telefoner.
Mataffärerna skulle inte vilja sälja mat för att dem får ingen lön för det.
Vi skulle bli tvungen att gå överallt för att ens prata med någon för dem slutar sälja bensin.
vi skulle bli tvungen att odla all mat själv och ha grisar och djur på gården. men om pengarna inte längre hade värde hur skulle vi då kunna skaffa oss en gris. Måste vi stjäla då för att få mat?

Inte för att jag tror att det kommer att hända, men ibland måste man tänka OM det skulle hända vad skulle vi göra då?
Det är en bra fråga att ställa till oss själva ibland!

Nu ska jag gå ut och röka mina ciggaretter som jag är så bortskämd att jag ens kan köpa.

Pusspuss

här är en bild som jag tagit med skolanskamera, bortskämda jag!! tihi :P



Pusspuss och tänk igen vad jag skrivit! :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0